Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
https://lh6.googleusercontent.com/-l5CDO8EIeYs/UG2dO0wJt6I/AAAAAAAAILM/S0auW0ikqDg/s800/header_V1c_942x226.png

A frissítések a bejegyzés végén olvashatóak!

Az USA helyzet elérhető itt: http://ecigiblog.blog.hu/2012/12/12/fda_es_az_amerikai_helyzet

Január elsejétől ugye tilos a dohányzás nyilványos helyeken, kivéve a kerthelyiséggel rendelkező szórakozóhelyeket. Munkahelyeken sem lehet már dohányzóhelyiség, csak a bejárattól 5 méterre lehet kijelölni helyet, illetve teraszon, stb. Az analóg cigaretta ára is folyamatosan emelkedik, de az adó miatt. Tavasszal 700 Ft körül volt drágább fajta, mostanra az már inkább 800 Ft lett. E két tényező miatt egyre többen térnek át az elektromosra, illetve valószínűleg az egészségügyi megfontolások miatt is.

2012 előtt állami szinten eddig nem igazán volt ellenőrzés, csak néhány cikk jelent meg a témában. Nézzük a főbb eseményeket február óta:

2012. február
http://ecigiblog.blog.hu/2012/02/16/10_e_cigaretta_robbant_fol_egy_ferfi_szajaban

Igen, valóban felrobbant. A világon sokan használnak már elektromost, de ez volt az első és eddig az utolsó ilyen eset. A cikkekben mindenhol E-Health és társai jelennek meg, miközben egy saját építésű, eleve hibás csőmód volt a bűnös. A gyári készülék nem fog robbanni, meg lehet nyugodni.

Ebben a hónapban megalakult a Villanypára egyesület, az elektromos cigaretta felhasználók egyesülete.

2012. március
http://ecigiblog.blog.hu/2012/03/07/sajtoszemle_20

A kormány weboldalán megjelenik a hirhedt vélemény, ami nem törvény, rendelkezés, stb és nem lehetne ez alapján lefoglalni. Ellenben ez történik, tehát törvénytelen minden ilyen cselekedet a NAV részéről.

Egy normális jogállamban már agyonperelték volna az államot, de mire bíróságra kerülne nálunk az ügy, addigra az egész lefoglalt mennyiség tönkremegy. Ráadásul a fityesz már a bíróságokra is rátette a kezét, így a kimenetel is kétséges, hiszen "ezt írták a kormányoldalon". Ha a NAV hivatkozhat a véleményre, akkor más is.

http://ecigiblog.blog.hu/2012/03/07/mar_a_tolto_is_hibas_nem_csak_nikotin

Még ugyanebben a hónapban a töltőt is bűnösnek nyilvánították, ami ugyanaz, mint bármilyen mobiltelefoné. Ha mobilt tölt, akkor rendben van, de elektromos cigerettát nem szabad vele, mert káros az adóbevételekre. Későbbiekben le is foglaltak töltőket.

Nyáron viszonylag csönd volt, csak a szokásos véleményt tartalmazó álhírek jelentek meg időnként.

2012. április

Megalakult az Elektromos Cigaretta Magyarországi Kereskedőinek Szövetsége.

2012. augusztus
http://ecigiblog.blog.hu/2012/11/08/hirek_778

Az első lefoglalások, amikből hír lett. Mindenhol ugyanaz az MTI hírjelent meg.
Ekkortól él a magyarországi petíció is: https://www.change.org/petitions/a-nikotin-tartalm%C3%BA-e-cigaretta-ut%C3%A1nt%C3%B6lt%C5%91k-szabad-forgalmazhat%C3%B3s%C3%A1g%C3%A1%C3%A9rt

2012. szeptember
http://ecigiblog.blog.hu/2012/09/11/elfogadtak_a_trafiktorvenyt_518

Elfogadták a trafiktörvényt. Ez elsősorban az analógot érinti, de annál mindenképpen forgalomcsökkenést okoz. Ez megint csak csökkenti az adóbevételt, így az elektromos és annak növekvő felhasználói száma zavaró tényezős lett.

Erről írtam egy hosszabb cikket is: http://ecigiblog.blog.hu/2012/11/15/magyar_kiralyi_dohanyaruda
Annyi változás történt azóta, hogy szerencsejáték termékeket is lehet majd forgalmazni a trafikokban, pl.: lottót, sorsjegyeket, stb.

2012. november-december

http://ecigiblog.blog.hu/2012/11/17/a_nav_valoszinu_e-health_keszulekeket_es_patronokat_foglalt_le
http://ecigiblog.blog.hu/2012/12/04/lefoglalasok_es_mai_tv_adas

A lefoglalások folytatódnak. Jelenleg 1-2 webshopon kívül nem kapható nikotinos folyadék, illetve patron.

Novemberben volt a rádióadás is, ami talán az egyetlen pozitív médiaesemény volt.


Nem minden cikk linkjét tettem be ide, mert amióta létezik a blogom, azóta folyamatos az elektromos elleni hadjárat. Nyilván a kormány oldalán lévő vélemény óta sűrűsödtek meg, de ezek is mind megtalálhatóak a blogban. Nem csak a nyomtatott/internetes médiában jelentek meg, hanem a hiradókban is.
A petícióra visszatérve, nem csak a fenti létezik, hanem több is, de főleg ez érint az itthoni felhasználókat.

Másik kérdés, hogy ennek mi az oka. A bevezetőben írtam már az analóg korlátozásáról és egyre magasabb áráról és ennek következtében egyre többen térnek át az elektromosra, illetve próbálják ki. Az analóg feketepiaca is növekszik, ezért az "okosok" rájöttek, hogy hosszú távon csökken az adóbevétel. Nyilván nem az egészségvédelem a cél, mert akkor támogatnák az elektromost. (Angliában az orvos írja föl a nikotinos liquidet, mert ott támogatja a tb a használatát.) A cél tehát többféle lehet:
- Teljes tiltás. Ezt azért nehéz kivitelezni, mert egy nikotin-, akár folyadék nélküli patron és egy akkumulátor nem több egy inhalátornál, amit meg sok helyen lehet kapni. Más eszközökben is van akkumulátor  és mobiltelefont és autót sem lehetne használni ezen az alapon.
- Ellehetetleníteni az itthoni beszerzést. A jelenlegi felhasználók meg használnak nikotinmentest, vagy marad a külföldről, vagy a zugkeverőktől való beszerzés. Ez nem azonos a teljes tiltással, de gyakorlatilag megfojtják az egészet, mert új felhasználó nem lesz.
- Jelenlegi "hadjárat" folytatása, majd hirtelen pálfordulat és a trafikokban mégis lehet kapni nikotinos folyadékot megfelelő adóval növelt árral, mint az analógnál. Sajnos sok webshopban elterjedt az a vélemény, hogy 1ml=1 doboz analóg, pedig ez távolról sem igaz. Ennek következtében akár ilyen szintű adót is tesznek rá és ezek után az árat mindenkinek a fantáziájára bízom.

Lenne még egy lehetőség, de erre kormányzati szándék nincsen. A legtöbb, normális forgalmazó és a felhasználók is örülnének annak, ha végre rendezett körülmények lennének. Vagyis, a folyadékokat bevizsgálnák, ez nyilván növelné az árat, de a legtöbben inkább kifizetnék, mert biztos jó minőséget kapnának. Eddig sem volt ennek akadálya, de csak a szöveg volt mindenhol, hogy "nem lehet tudni, mi van benne és nem vizsgáljuk meg akkor sem". Erre viszont rövid időn belül biztos nem kerül sor, inkább valamelyik fenti lehetőség lesz a végső.

2013. január

A BTK 2013 július 1-én életbe lépő módosítása kiegészítésekkel:

Teljesen egyértelműen, a nikotin tartalmú e-liquid forgalmazása a hatálya alá esik az adott dátumtól. Röviden elmagyarázva: mivel a nikotintartalmú növények (krumpli és paradicsom) és a dohánytermékek külön törvények alá esnek, azért a gyógyszertörvény, illetve a BTK. módosítása nem vonatkozik rájuk.

http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK12092.pdf

Egészségügyi termék hamisítása
186. § (1) Aki
a) egészségügyi terméket meghamisít, vagy hamis egészségügyi terméket készít,
b) hamis, meghamisított vagy Magyarországon nem engedélyezett egészségügyi terméket kínál, átad, forgalomba hoz, vagy azzal kereskedik,
c) hamis vagy meghamisított egészségügyi terméket az ország területére behoz, onnan kivisz, azon átszállít, vagy indokolatlan mennyiségben megszerez, tart, d) Magyarországon nem engedélyezett egészségügyi terméket indokolatlan mennyiségben megszerez, tart, az ország területére behoz, onnan kivisz, azon átszállít, e) egészségügyi termékhez kapcsolódó eredeti dokumentumot kereskedelmi céllal rendeltetésétõl eltérõen felhasznál, bûntett miatt három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.
(2) A büntetés az (1) bekezdés a) és b) pontjaiban meghatározott esetekben a) egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a bûncselekmény maradandó fogyatékosságot vagy súlyos egészségromlást,
b) két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha a bûncselekmény halált okoz.
(3) Aki az (1) bekezdésben meghatározott bûncselekményt
a) egészségügyi dolgozóként,
b) gyártásra, nagykereskedelemre, közvetlen lakossági ellátás végzésére engedéllyel rendelkezõ szervezet alkalmazottjaként, vagy
c) bûnszövetségben követi el, egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.
(4) A (3) bekezdés szerint büntetendõ, ha a hamis, meghamisított vagy Magyarországon nem engedélyezett egészségügyi termék a felhasználók számára széles körben válik hozzáférhetõvé.
(5) E § alkalmazásában a) egészségügyi termék: a gyógyszer, az állatgyógyászati készítmény, az orvostechnikai eszköz, az in vitro diagnosztikai orvostechnikai eszköz és a vizsgálati készítmény;
b) indokolatlan mennyiség alatt olyan mennyiséget kell érteni, amelyrõl megállapítható, hogy nem valamely meghatározott személy személyes szükségleteinek kielégítését célozza;
c) Magyarországon nem engedélyezett egészségügyi termék alatt érteni kell a megfelelõség értékelési eljárás lefolytatása nélkül forgalomba hozott orvostechnikai eszközt is, továbbá azt a terméket is, amelyben gyógyszerhatóanyagot az adott termék összetételére vonatkozó jogszabályi elõírások megsértésével használnak fel. Engedélyezett egészségügyi terméknek kell tekinteni azt a magyarországi forgalombahozatali engedéllyel nem rendelkezõ gyógyszert is, amelyre nézve olyan az (1) bekezdés b) vagy d) pontjában meghatározott magatartást fejtenek ki, amely jogszabályban elõírt hatósági engedély birtokában vagy bejelentést követõen jogszerûen végezhetõ.

Ha a hatályba lépésig nem születik külön szabályozás a nikotinos utántöltőkre, akkor bűncselekmény lesz azok forgalmazása.

Még egy kiegészítés: Hiába van egy cég (webshop) székhelye, központja, stb. egy olyan országban, ahol legális a nikotintartalmú folyadék forgalmazása. Ha itt akarja forgalmazni, akkor mindenképpen ütközik a BTK-val július 1-től. (Területi és személyi hatálya van a BTK-nak, vagyis magyar állampolgár külföldön sem árulhat nikotinos folyadékot és nem magyar állampolgár nálunk sem árulhat, hiába lehet az ő országában.)


Még januárban elindult az új magyar petíció:
https://www.change.org/petitions/pet%C3%ADci%C3%B3-az-elektromos-cigarett%C3%A1hoz-haszn%C3%A1lt-nikotin-tartalm%C3%BA-ut%C3%A1nt%C3%B6lt%C5%91k-hazai-szab%C3%A1lyoz%C3%A1s%C3%A1%C3%A9rt

2013 július - nálunk

Július elsején elindultak trafikok, ezáltal már csak ott lehet kapni dohányárukat. Erről rengeteg hír van a blogban.

Ezzel párhuzamosan Magyarországon betiltották a nikotinos folyadékokat, vagyis besorolták a gyógyszerek közé. Hogy még jobban erősítsék a trafikmutyik, a nikotinos liquidek forgalmazását bűncselekmények közé sorolták be, ráadásul bárkinek átkutathatják a lakását, hogy kereskedelmi mennyiségű folyadákot tart-e otthon. Nem kereskedelmi mennyiség tartása és használata nem számít bűncselekménynek. Kár, hogy a kereskedelmi mennyiséget nem adták meg, tehát ebből lehet probléma.

Több webshop külföldre tette át székhelyét, így azért továbbra is beszerezhetőek az nikotintartalmú folyadékok.

Ismét egy új petíció:
http://www.change.org/petitions/orb%C3%A1n-viktor-minisztereln%C3%B6k-emelj%C3%A9k-ki-nikotinos-e-cigarett%C3%A1kat-a-gy%C3%B3gyszert%C3%B6rv%C3%A9ny-hat%C3%A1lya-al%C3%B3l?utm_campaign=friend_inviter_chat&utm_medium=facebook&utm_source=share_petition&utm_term=permissions_dialog_true


2013 július - EU

2013 július 10-én az EP két változat között választhatott:

Compromised 57 - Besorolás a gyógyszerek közé. (E-cigarettes may only be placed on the market under existing rules on medicinal products. However, "given the potential of these products to aid with smoking cessation, Member States should ensure that they can be made available outside pharmacies")
Egyetlen rövid mondatban: Javasoljuk az e-cigaretta gyógyszerként történő szabályozását 2017-től kezdve.

Compromised 58 - Teljes szabadság a forgalmazásban, a cigarettához hasonló feliratozásra, terjesztésre vonatkozó megkötésekkel.

Végül 44-27 arányban nyert az 57-es. Ezt azt jelenti, hogy 2017-től a gyógyszermaffia kezébe kerülhet az elektromos cigaretta. Nyilvánvalóan a big pharma nem fog a nikotintapaszból, rágóból, stb. származó haszonról lemondani, így valószínű ki fogják nyírni magát a működő eszközt, ezáltal sokezer ember halálát okozva azzal, hogy nem tudnak a gyógyszergyárak hatástalan eszközeivel leszokni.

Akit érdekel, az 57-es változatot részletesen is közzé teszem:

Amendment57
S&D-Greens/Efa-GUE/NGL
Consolidated amendment replacing Amendments: 1146 to 1248, 1360, JURI 65, IMCO 59,
INTA 55, AGRI 69, ITRE 64-65
Proposal for a directive
Article 18
Text proposed by the Commission Amendment
1. The following nicotine-containing 1. Nicotine-containing products may only PE513.101v01-00 62/70 AM\938108EN.doc EN
products may only be placed on the market if they were authorised pursuant to Directive 2001/83/EC:
be placed on the market if they are authorised pursuant to Directive 2001/83/EC, taking into account the wellestablished use of nicotine.

a) products with a nicotine level exceeding 2 mg per unit, or deleted
b) products with a nicotine concentration exceeding 4 mg per ml or deleted
c) products whose intended use results in a mean maximum peak plasma concentration exceeding 4 ng of nicotine per ml. deleted

2. The Commission shall be empowered to adopt delegated acts in accordance with Article 22 to update the nicotine quantities set out in paragraph 1 taking into account scientific developments and marketing authorisations granted to nicotine- containing products pursuant to Directive 2001/83/EC. deleted

3. Each unit packet and any outside packaging of nicotine-containing products below the thresholds set out in paragraph 1 shall carry the following health warning: deleted
This product contains nicotine and can damage your health.
4. The health warning referred to in
paragraph 3 shall comply with the requirements specified in Article 10(4). In addition, it shall:
deleted
(a) be printed on the two largest surfaces of the unit packet and any outside packaging;
(b) cover 30 % of the external area of the corresponding surface of the unit packet and any outside packaging. That proportion shall be increased to 32 % for Member States with two official languages and 35 % for Member States with three official languages.
5. The Commission shall be empowered to adopt delegated acts in accordance with deletedAM\938108EN.doc 63/70 PE513.101v01-00 EN
Article 22 to adapt the requirements in paragraphs 3 and 4 taking into account scientific and market developments and to adopt and adapt the position, format, layout, design and rotation of the health warnings.
Or. en
Amendment 58
ALDE-ECR - EFD
Consolidated amendment replacing Amendments 1146 to 1248, JURI 65, IMCO 59, INTA
55, AGRI 69, ITRE 65
Proposal for a directive
Article 18
Text proposed by the Commission Amendment
1. Nicotine-containing products may only be placed on the market in accordance with the provisions for tobacco products as laid out in articles 5, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25 and 26 of this Directive. Member States shall ensure that nicotine containing products comply with all relevant EU legislation.
2. Nicotine-containing products that are presented as having properties for treating or preventing disease may only be placed on the market if they were authorised pursuant to Directive 2001/83/EC.
3. For all nicotine-containing products notified in accordance with the procedure set out in article 18 (1), Member States shall ensure that:
(a) the product is clearly labelled with the nicotine content, instructions for use, instructions for reporting adverse reactions, and details of the manufacturer;
(b) each unit packet and any outside packaging shall carry the following health PE513.101v01-00 64/70 AM\938108EN.doc EN warning: "This product is intended for use by existing smokers above the legal smoking age as an alternative to tobacco products. It contains nicotine which is a highly addictive substance. Consult your doctor if you are pregnant, breast feeding, allergic to nicotine or propylene glycol, or have high blood pressure."
(c) the sale of the product shall be restricted in line with the legal age for sale of tobacco products in the relevant Member State;
(d) the products shall be available to be sold outside pharmacies;
(e) advertising and promotion shall be appropriately regulated;
4. The health warning referred to in paragraph 3 shall comply with the requirements specified in Article 10. In
addition, it shall:
(a) be printed on the two largest surfaces of the unit packet and any outside packaging;
(b) cover 30 % of the external area of the corresponding surface of the unit packet and any outside packaging. That proportion shall be increased to 32 % for Member States with two official languages and 35 % for Member States with more than two official languages.
5. Member States shall monitor the development of the nicotine-containing products market, including any progress made in harm reduction, as well as any evidence of gateway use amongst young people. Based on the evidence, the Commission shall report back to the European Parliament and the Council 5 years after the transposition date of this Directive. The report shall assess whether amendments to this Directive are necessary;AM\938108EN.doc 65/70 PE513.101v01-00 EN
6. The Commission shall request an opinion from the Scientific Committee on Emerging and Newly Identified Health Risks (SCENIHR) within 24 months of the entry into force of the Directive in order to obtain reliable scientific and toxicological data to determine the health effects of the main ingredients of electronic cigarettes as well as suggestions for potential measures to regulate this tobacco-related product.
Or. en

 

2013 október 08.

Ma az Európai Közösség Parlamentje 362/298 arányban elutasította a nikotin tartalmú elektromos cigaretták gyógyszerszabályozás alá vonására irányuló javaslatot. Egy rövidebb összefoglalás következik.

Két javaslat volt az elektromos cigaretta kapcsán:
- AM 71 = Az ecigi gyógyszer legyen.
- AM 170 = Az ecigi nem gyógyszer, 30 mg nikotintartalom alatt szabadon forgalmazható és a nikotinos folyadékokra figyelmeztetés kerül.  Öt évig vizsgálják, hogy valóban ecigiznek-e a kiskorúak. Ezen kívül 18 éven aluliaknak nem lehet árusítani.

Nyert a 170-es, ami nekünk jó. Ezek közül mind normális intézkedés.

A 170-es bővebben itt olvasható magyarul:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+AMD+A7-2013-0276+169-170+DOC+PDF+V0//HU
A lementése után a fájlt át kell nevezni pdf-re és olvasható.

Az analóg változásokat is leírom:
- Minimum 20 szál lesz egy dobozban. Ez nálunk fog áremelkedést okozni.
- A figyelmeztetések a dobozon 65%-ra nőnek. Eredetileg 75% lett volna.
- Slim cigik maradnak. Ez is a korábbi változatban nem így volt.
- Mentolos és egyéb ízesítésű analóg cigik néhány év múlva nem lesznek.

Még visszakerül az Európai Bizottsághoz, aztán egyeztetnek a tagállamokkal és decemberben kerül sor a végszavazásra. Linda McAvan (a direktívával foglalkozó képviselő) újraszavazást kért, erről még beszámolok, ha változás lesz emiatt.


Természetesen sok oldal foglalkozott vele:

http://www.europarl.europa.eu/news/hu/news-room/content/20131004IPR21539/html/Nagyobb-figyelmeztet%C5%91c%C3%ADmke-a-cigarett%C3%A1sdobozon-szab%C3%A1lyozott-e-cigaretta

http://www.hir24.hu/kulfold/2013/10/08/nemsokara-betilthatjak-a-mentolos-cigiket/#a3

http://e-cigishop.hu/az-ep-elfogadta-azt-uj-jogszabalyt-az-e-cigarettarol.html

http://index.hu/belfold/2013/10/08/slim_cigi_lesz_de_mentolos_nem/


Angolul:

http://ecigarette-research.com/web/index.php/2013-04-07-09-50-07/133-a-triumph-for-vapers-smokers

http://taking-liberties.squarespace.com/blog/2013/10/8/a-very-big-thank-you-to-everyone-who-said-no-thank-eu.html

http://velvetgloveironfist.blogspot.co.uk/2013/10/tobacco-products-directive-jury-is-in.html

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24439474

http://www.europarl.europa.eu/ep-live/hu/other-events/video?event=20131008-1400-SPECIAL-UNKN

http://www.vapesquad.com/eu-parliament-rejects-e-cigarette-restrictions/?utm_source=FB&utm_medium=Vapers+Network&utm_campaign=SNAP%2Bfrom%2BVape+Squad

http://www.nytimes.com/2013/10/09/business/international/european-lawmakers-reject-tight-restrictions-on-e-cigarettes.html?_r=1&


2013 december 18.

Az EU ismét a fejünk felett döntött tegnap. Viszont mindenképpen köszönetet kell mondani azoknak a képviselőknek, akik kiálltak a vitában az elektromos cigaretta mellett, de sajnos a másik fél erősebb volt.
A jelenlegi változat még visszakerül az EP-hez és februárban, vagy márciusban szavaznak róla. A szabályozás kötelezi az Európai Bizottságot, hogy két év múlva készítsen jelentést az újratölthető patronok biztonságáról. Ne feledjük, hogy az EB szavazta meg ezt a tiltásokat tartalmazó javaslatot.

Ha egy mondatban össze kéne foglalni akkor az a következő lenne: "Mivel a kormányok a saját kezükbe akarták venni a döntést a korábbi, az elektromos cigaretta felhasználóinak és forgalmazóinak kedvező EP parlamenti határozat helyett, ezért keletkezett ez az új direktíva."

A továbbiakba nézzük a részleteket.

Analóg cigaretta változások:
Különösebben nem hat az elektromos cigaretta ügyére, de legyen teljes a kép.
- A cigarettásdoboz és a sodrós dohány csomagolásán elöl-hátul 65%-ra nő a figyelmeztetés.
- Azonos dobozméret és száltartalom.
- A mentolos ízesítés 2020-ig maradhat még, a többi ízesítést betiltják.
- Biztonságos nyomonkövetés az áru mozgására, pl.: hologramos matricákkal. Ez elképzelhető, hogy idővel az elektromos cigarettára is kiterjed.

EU-s, internetes szabadkereskedelem:
A tagállamok betilthatják a másik tagállamból szállítást. Több cikkben nem említik ezt, pedig talán az egyik legfontosabb korlátozó tényező.

Nikotin:
A maximális érték 20 mg/ml. Mivel egy patron mérete csak 2 ml lehet (külön pontban kifejtem), így egy patronban 40 mg.
Ezzel a nikotinértékkel még igazából nincs is baj, mert nagyon ritka az, ha valaki 24 mg/ml felettit használna és azért a 20 és a 24 között nincs akkora különbség. Ami gondot okoz majd, főleg Magyarországon, hogy az internetes kereskedelmet az államok között betilthatják a tagállamok.

Aromák:
A tagállamok maguk döntik el, hogy betiltják-e az aromákat. Elvileg erre megoldás, hogy az eu-s szabadkereskedelem során lehet kapni más országból, de mint említettem, az internetes kereskedelmet az államok között tilthatják a tagállamok. Vagyis hiába nem tiltotta be egyik ország az aromákat, ha egy másik igen és oda nem lehet szállítani.

Folyadék vásárlási limit és fiola:
Limitálva lesz 10 milliliteres méretben a vásárolható fiola, de nincs szabályozva hogy hányat vásárolhatunk egyszerre. A fioláknak gyermekbiztosnak kell lenniük és nem szivároghatnak az újratöltés során.

Gyógyszerszabályozás:
Alapértelmezetten nem tartozik az elektromos cigaretta a gyógyszerek közé, de az adott kormány kérheti azzá tételét. Abban az esetben viszont, ha egy gyártó az egészségre vonatkozó állításokat fogalmaz meg a termékével kapcsolatosan, akkor már gyógyszerszabályozás alá esik a termék.

Reklámozás és vevőinformáció:
Erősen korlátozott lesz a reklámozás. Ez megnehezíti az átszokást, leszokást az ecigivel és az információk terjesztését. Lásd internetes oldalak, fórumok, stb.
A  gyártóknak hat hónapon belül nyilatkozniuk kell a folyadékaik összetevőiről a kormányoknak. Mellékelniük kell tájékoztató lapokat és címkéket arról hogy a nikotin nem egészséges és hogy a termék nem a nemdohányzók számára készült. Ez a termékek biztonságosságát fokozza, de túl könnyű egy terméket bármely valótlan okkal betiltani és csak a "megbízhatóakat" engedélyezni.

Akkumulátor:
Erről nem szól a rendelet, de mivel a jelenlegi patronok valószínű eltűnnek, így a mostani akkumulátorainkat legfeljebb átalakítóval használjuk a jövőbeli "megbízható" patronokkal.

Patronok:
A patronok ugye nem lehetnek 2 milliliternél nagyobbak. Ez néhány kivétellel a ma használt patronok többségét érintik. Értem ez alatt az RBA kazánokat, Vivi Novát, BCC Mega, Aspire BDC és meg sok patront, tehát ezeket be is fogják tiltani. Ezen kívül a patronoknak gyermekbiztosnak kell lenniük és nem szivároghatnak újratöltés során.
A másik gond, hogy ha három EU tagállam "nem biztonságosnak" talál egy adott patront (három korrupt miniszter elég hozzá és annyi biztos lesz), akkor az  Európai Bizottság (amelyik ezt a tiltásokat tartalmazó tervezetet megszavazta) elé kerül a betiltásuk és valamiért nem hiszem, hogy mindet meg fogják hagyni. Utána az Európai Parlament megvétózhatja az adott tiltást, de valószínű az összes patronnal úgy sem fognak foglalkozni, ha az EB már egyszer eldöntötte.
Szerintem egyértelmű, hogy ez a szabályozás a jelenlegi patronkínálaz fokozatosan eltűnéséhez vezet és és csak a "megbízható" (értsd: dohány és gyógyszergyártó cégek termékei) patronok maradhatnak.

Figyelmeztetések:
Az elektromos cigarettákon is lesz egészségügyi figyelmeztetés, mint az analógnál. Erről nem találtam sokkal részletesebb infromációt, valószínű később dolgozzák ki.

Nézzük meg, hogy EU-s szinten mi várható:
- A jelenlegi összes patron betiltása. Részben a méret miatt, utána meg "nem megbízható" lesz a többi.
- Bizonyos aromákat minden ország tilthat, pl.: elvileg a "gyerekek védelmében", így ezek eltűnnek. Pl.: eper, csokoládé, stb.
- A tagállamok egymás közti internetes kereskedelmet is tilthatják, így hiába nem tilt egy ország aromát, vagy eszközt, ha oda nem lehet bevinni az adott ízű folyadékot, vagy bármely készüléket. Ez ugyanúgy gyakorlatilag teljes tiltást jelent az adott országra.
- Hosszú távon a dohány- és gyógyszeripar kezébe játszák az egészet, mert csak az gyárt "megbízható" eszközöket.
- Eldobható eszközök újra megjelenése és elterjedése. Eddig ezeket jórész sikerült kiszorítani, most újra megjelennek, mert ezek hozzák a legnagyobb hasznot a dohány- és gyógyszeriparnak.
- Mindezzel párhuzamosan feketepiac megjelenése, ahol minden eddigi terméket lehet kapni. Áfa, vám és adók nélkül. Valamiért nem hiszem, hogy kínai barátaink veszni hagyják a piacukat. (Angol nyelvű egészségügyi figyelmeztetéssel gyártanak zárjegy nélküli analóg cigit most is, ráadásul már saját márkáik is vannak ebben a kategóriában. Ahol kereslet, ott kínálat is van.)

A mai magyarországi helyzet:
- A nikotinos folyadék forgalmazása bűncselekmény. A nikotinmentes szabadon forgalmazható.
- Eszközök az időnkénti vizsgálódások okozta problémákon kívül normálisan beszerezhetők, akár személyesen, akár az internetről.

Források:
- E-cig legislation – cutting through the confusion - http://officeofchrisdaviesmep.createsend4.com/t/ViewEmail/j/F85AF8D7F8C5649A/B39C227C664CEF0AC5EC08CADFFC107B
- Az előző cikk magyarul: E-cigi jogszabály – átvágni a zavaron - http://ecigiforum.info/2013_12/e-cigi-szabalyozas/
- National parliaments must have their say on the tobacco products directive - http://www.clivebates.com/?p=1728
- Commissioner Borg welcomes agreement on revision of Tobacco Products Directive - http://www.eureporter.co/health/2013/12/18/commissioner-borg-welcomes-agreement-on-revision-of-tobacco-products-directive/
- További források és cikkek: http://ecigiblog.blog.hu/2013/12/17/ma_este_ismet_twitterbomb

Update:
Az EP elé kerülő direktíva szövege angolul: http://www.clivebates.com/?p=1747


2014 január 21.

A forgalmazók egyesületeinek szövetsége a TVECA (Tobacco Vapor Electronic Cigarette Association, forgalmazók taglistája: http://www.tveca.com/members) nagyrészt elfogadhatónak tartja a hírhedt direktíva tervezetet. Clive Bates blogján publikálta a levelüket, és nagyon nem ért velük egyet. (http://www.clivebates.com/?p=1872) Ellenpontként publikálta a fogyasztók szövetségének levelét is, az EVUN kommünikét (http://www.vaper.hu/hirek/92-evun-kommunike.html).

Amikkel nem értenek egyet:
- Az EU tagállamok gyógyszerként szabályozhatják az elektromos cigarettát.
- A tagállamok betilthatják az aromákat, ízesítéseket.
- Az elektromos cigaretta csomagolásán nem lehet jelölni az ízesítést.
- Hirdetések és a tagállamok közti forgalmazás korlátozása.
- A márkakiterjesztés (marketing fogás, amikor egy új termék bevezetéséhez egy már létező márka nevét használják, hogy növeljék az új termék népszerűségét) szabályozása a tagországokban. A márkakiterjesztés csupán 5 országban lett betiltva a tagországok közül, habár így kéne lennie az egész Európai Unióban. Azzal, hogy az egyes tagállamok nem használják a tiltást előnyt biztosítanak a dohányiparnak ("big tobacco") és megkönnyítik terjeszkedésüket az elektromos cigaretta piacon.

Az egyértelmű, hogy egyik sem a technikai megkötésekről szól, hanem csak a kereskedelmi korlátozásokról, tiltásokról. Ennek oka lehet, hogy a TVECA tagjai között sok olyan forgalmazó van, amelyik cigiformájú, a TPD 18a-nal most is megfelelő, első generációs készülékeket gyártanak. Ezek legfeljebb a kocadohányosoknak megfelelő a váltásra és a fenntartásuk is drágább, mert sokszor csak előretöltött patronokkal lehet őket használni.
Ha az összes második (pl.: eGo akkumulátorok, Helix patronok) és harmadik generációs (pl.: mód készülékek, RBA kazánok) elektromos cigarettát betiltják, akkor az visszaveti a fejlődést és csődbe mehetnek azok a cégek, amelyek ezeket gyártják és forgalmazzák. Ezen kívül az ecigi használók is veszítenének vele, mert a ma használt eszközök mind illegálissá válnának.

A különböző szervezetek és forgalmazók reagáltak rá. Az első a CACE (francia szervezet - Collectif des Acteurs de la Cigarette Electronique), amelyik a TVECA levélben is benne volt. [Ezekkel együtt: Germany-Németország (VdeH), Greece-Görögország (SEEHT), Italy-Olaszország (ANAFE), Netherlands-Hollandia (Ecigbond), Poland-Lengyelország (STEP) and Spain-Spanyolország (ANCE)]
http://cace-cigarette-electronique.com/directive-tabac-besoin-dair/

A svájci forgalmazók szervezete, a SVTA (Swiss Vape Trade Association) közleménye:
http://www.svta.ch/stellungnahme-svta-zum-schreiben-des-tveca/
Svájc nem EU tag, de ha az EU-n belül megnehezítik a beszerzést, az a svájci forgalmazóknak és fogyasztóknak is gondot okoz.

Forgalmazók közleményei:
FlavourArt - http://ukvapers.org/Thread-What-a-mess-US-E-cig-Trade-Body-TVECA-scandalous-TPD-letter?pid=770026#pid770026
PlumeBlu - http://www.plumeblu.co.uk/news/125-tveca-tpd-and-article-18-just-plain-no


Az EVUN válasza a TVECA levélre: http://evun.net/?p=141

Egy ezzel kapcsolatos cikk:
http://saveecigs.wordpress.com/2014/01/21/when-it-comes-to-the-tpd-tveca-has-no-authority/


Érdemes visszatérni az eredeti, illetve az TPD 18, illetve az új TPD 18a direktívára is.
A TPD 18-ról a vaper.hu is lehet olvasni: http://www.vaper.hu/hirek/89-baratunk-eu.html
Az új, TPD 18a teljes szövege: http://www.clivebates.com/?p=1747

Érdemes egy részt kiemelni az új változatból:
"Article 1
(21a) ‘electronic cigarette’ means a product, or any component thereof, including cartridges and the device without cartridge, that can be used for consumption of nicotine-containing vapour via a mouth piece. Electronic cigarettes can be disposable, refillable by means of a refill container or rechargable with single use cartridges;

"Az elektromos cigaretta egy terméket jelent, vagy annak alkatrészét, beleértve a patront/kazánt és az eszközt patron/kazán nélkül, amit arra lehet használni, hogy a szájon keresztül nikotin tartalmú gőzt fogyasszanak. Az elektromos cigaretta lehet eldobható, utántölthető folyadékkal, vagy újratölthető egyszer használható patronnal."

Értelmezés kérdése, de az "eszköz kazán nélkül", illetve az "alkatrész" sok mindent jelenthet. Többek között akkumulátort, driptipet, stb., tehát ha egy tagállam gyógyszernek minősíti az elektromos cigarettát, akkor akár egy mecha mód is gyógyszernek minősülhet.


Ezért is kérjük, hogy mindenki írja alá az EFVI peíciót az elektromos cigaretta érdekében:
http://www.efvi.eu/index.hu.html#sign


2014 január 22.

Ma az ENVI (European Parliament Committee on the Environment, Public Health and Food Safety) 49 igen, 7 nem és 4 tartózkodással a tegnap is ismertetett TPD 18a direktívát elfogadta módosítások nélkül, tehát az elektromos cigarettával kapcsolatos tiltásokkal együtt. Ha ebben a formában szavazzák meg, akkor ez a ma ismert ecigik teljes végét fogja jelenteni.
A február 24-27, vagy a március 10-13-ai plenáris ülésen fognak róla szavazni.

Ez ENVI közleménye:
Tobacco Directive: Public Health Committee backs agreement with EU Ministers
http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/content/20140121IPR33306/html/Tobacco-Directive-Public-Health-Committee-backs-agreement-with-EU-Ministers

Egy ezzel kapcsolatos hír:
Labour: Tory MEPs failing to stand up to big business and vested interests
http://www.theguardian.com/politics/2014/jan/20/labour-says-tory-meps-not-standing-up-to-big-business?CMP=twt_gu


2014 január 23.

A tegnapi TVECA ügy folytatódik, most egy 64 tagú forgalmazói és gyártói szervezet, a SFATA (Smoke Free Alternative Trade Association)  tiltakozik a direktíva ellen:
Joint declaration of the e-cigarette Industry – the regulation of e-cigarettes
http://www.clivebates.com/?p=1904

Érdemes megnézni a tagok listáját, itt igazán komoly cégek is láthatóak: http://www.sfata.org/membership/members/
Clive Bates cikkében és a taglistában például a Joyetech, Provape és Totally Wicked is köztük vam

A Flavour Art gyártóról tegnap is volt szó, de itt olvashatunk többet is velük kapcsolatosan:
http://flavourart.hesk.com/ticket.php?track=G7Q-HG7-8GJG&Refresh=42153

Továbbra is kérjük, hogy mindenki írja alá az EFVI peíciót az elektromos cigaretta érdekében:
http://www.efvi.eu/index.hu.html#sign


2014 február 19.

A TVECA ismét írt egy levelet, mely szerint sürgeti, hogy elfogadják a TPD-t a jelenlegi, erősen korlátozó változatban a február 26-án, az előrehozott szavazáson.

A levél tartalmát itt lehet elolvasni:
TVECA has written yet another letter to the MEPs urging them to accept the trilogue "compromise" and voting yes for the TFD draft as is. (E-Cigarette Industry Coalition Letter to Martin Schulz 10 02 14)
http://vapersagainsttheban.com/2014/02/19/e-cigarette-industry-coalition-letter-to-martin-schulz-10-02-14/
http://www.scribd.com/doc/207754021/E-Cigarette-Industry-Coalition-Letter-to-Martin-Schulz-10-02-14

Amit ez ellen bárki megtehet:
- Aláírja és terjeszti az EFVI petíciót - http://www.efvi.eu/index.hu.html#sign
- Segíti az átszokni vágyókat és a kezdőket, hogy sikeresen átálljanak az ecigi használatára.
- Angolul tudók regisztrálhatnak a http://www.ombudsman.europa.eu/en/activities/calendarevent.faces/en/818/html.bookmark címen és írhatnak az Európai Ombudsmannak (European Ombudsman). Részletek a megadott linken.


2014 február 21.

Az EP szavazás napirendje 2014. február 26., szerdán (Változat: 2014. február 17., hétfő, 10:42)
 - 08:30-11:20 Viták
 - 11:30-12:00 Szavazás
(http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=AGENDA&reference=20140226&secondRef=SIT&language=hu)


2014 február 23.

Az EVUN (European Vapers United Network) nyílt levele az Európai Parlamenthez:
European user associations call to MEPs: Do not succumb to the tobacco industry! Do not approve the anti e-cig provisions of the TPD!
http://evun.net/?p=183


2014 február 26.


Voting on the TPD article 18 - 26/2/14, approved by MEPs 478-130

A mai nap folyamán az EP elfogadta a TPD-t és ezzel együtt az Article 18a-t is, ami jelentősen korlátozza és hosszabb távon a mai ismert második és harmadik generációs eszközök betiltásához vezet. Várhatóan a big tobacco (nagy dohánycégek) és big pharma (nagy gyógyszergyárak) kezébe kerül a piac és silány minőségű termékek jelennek meg, amiket mi már régen magunk mögött hagytunk.
Ezen kívül a szabályozás korlátozza a médiabeli és az internetes jelenlétet, hasonlóan a dohánytermékekéhez. Ez érinti a fórumokat, Facebook oldalakat és csoportokat és magát a reklámozás tiltását is.

A jogszabályt várhatóan március 14-én hagyja jóvá a Miniszterek Tanácsa. A tagállamoknak ezután két év áll rendelkezésére a szabályok átvételére, bár valószínűleg ez hamarabb fog megtörténni, főleg nálunk.

A TPD teljes szövege magyarul:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2F%2FEP%2F%2FNONSGML+AMD+A7-2013-0276+190-190+DOC+PDF+V0%2F%2FHU
81. oldaltól kell olvasni.

A TPD teljes szövege angolul:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2F%2FEP%2F%2FNONSGML+AMD+A7-2013-0276+190-190+DOC+PDF+V0%2F%2FEN

Lényegében megfelel a korábban leírtaknak: Lásd a 2013 december 18. frissítését ennek bejegyzésnek.

Itt meg lehet nézni, hogy melyik országból, melyik képviselő hogy szavazott:
http://www.votewatch.eu/en/manufacture-presentation-and-sale-of-tobacco-and-related-products-draft-legislative-resolution-artic-56.html#/##vote-tabs-list-4

A hivatalos közlemény:
http://www.europarl.europa.eu/news/hu/news-room/content/20140221IPR36632/html/Doh%C3%A1nyterm%C3%A9kek-a-Parlament-a-fiatalok-elrettent%C3%A9s%C3%A9t-t%C3%A1mogatja


További írások, reagálások főleg angolul:

Clive Bates - updated after TPD 26/2/14
http://www.clivebates.com/?p=1747

Good news for tobacco control; less so for e-cigarettes
http://www.rebeccataylor.eu/2014/02/26/good-news-for-tobacco-control-less-so-for-e-cigarettes/

AIDUCE, backed by expert legal advice, prepares for battle (scroll down for English version)
http://www.aiduce.fr/regulation-outranciere-des-e-cigarettes-par-les-instances-europeennes-des-sa-transposition-en-droit-national-elle-sera-contestee-en-justice/

EU Vapers In Last Ditch Attempt To Save Ecigs
http://www.ecigarettedirect.co.uk/ashtray-blog/2014/02/eu-vapers-in-last-ditch-attempt-to-save-ecigs.html

Cold Day in Europe – TPD Has Come to Pass
http://stevevape.com/cold-day-europe-tpd-come-pass/

EU law on e-cigarettes has been made on the back of a fag packet
http://136.173.159.70/newsletter/eu-law-on-e-cigarettes-has-been-made-on-the-back-of-a-fag-packet/

Article 18 Passed in the Tobacco Products Directive EU
http://vapersagainsttheban.com/2014/02/26/article-18-passed-in-the-tobacco-products-directive-eu/

What can we do? Article 18 in a split vote - and still we lost! Support EFVI now please
http://vapingpoint.blogspot.co.uk/2014/02/what-can-we-do-article-18-in-split-vote.html

EVUN - Today, we sent the following letter to all MEPs
http://evun.net/?p=183

Tobacco Directive curbs E-cigarettes, pouch tobacco and menthol cigarettes in a travesty of democracy
http://www.ukipmeps.org/news_856_Tobacco-Directive-a-travesty-of-democracy.html

Post TPD vote response.
http://saveecigs.wordpress.com/2014/02/26/post-tpd-vote-response/

Nikki Sinclaire discusses the e-cig vote and why we need a referendum (Youtube video)
http://www.youtube.com/watch?v=ahiP_LcgtBs&feature=youtu.be


2014 március 01.

Pifkó Krisztián írása a Villanypára Egyesület oldalán:
http://www.vaper.hu/hirek/98-ep-dohanytermek-direktriva.html


2014 március 14.

A mai nap az EU Miniszterek Tanácsa elfogadta a már ismert TPD-t (dohánydirektívát), ami számunkra nagyon károsan korlátozza az elektromos cigaretta kereskedelmét, médiabeli megjelenését és lehetőséget ad a tagállamoknak, hogy gyógyszerré minősíthessék. A törvény májusban hatályba léphet.

The European Parliament had already given its approval in a vote last month so today's decision by the Council of Ministers – given without discussion at a meeting of transport ministers – means the new law can enter into force in May.

http://www.europeanvoice.com/article/2014/march/member-states-back-new-eu-tobacco-rules/80086.aspx

Bővebben ugyanebben bejegyzésben a TPD-ről a 2013 december 18-ai frissítésnél.


2015 május 29.

European Vapers Protest - Budapest - 2015.05.29. 18:00-19:30

A demonstráció összefoglalója: http://monsta.hu/evp/


2015 október 19.

Megjelent a magyar salátatörvény tervezete, amit csak pár napig lehet véleményezni és megfelel a teljes TPD-nek (lásd a 2013 december 18-ai frissítésnél), de pár pontot kiemelnék:
- Csak a nemzeti dohányboltok árulhatnak elektromos cigarettát és folyadékot.
- Zárt nyilvános térben a gőzölés betiltása, akárcsak a dohányzásnál.
- Netes rendelés (webshopok) betiltása.
- Népszerűsítés tiltása, vagyis információcseréjé. Ebbe a rendezvények, vagyis a találkozók is beletartozhatnak.
- 6 hónapos termék (folyadékra is vonatkozik) bejelentési idő és pénzbüntetés ennek megsértése esetén.

A közzétett terv: https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=4A3F9A4EF2CC327D!12946&ithint=file%2Cpdf&app=WordPdf&authkey=!AFpfxEzpakm4qCg
18. oldal aljától szól az elektromos cigarettáról.

A napi.hu híre: http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/elektromos_cigarettat_sziv_ennek_a_hirnek_nem_fog_orulni.604734.html

A 444.hu híre: http://444.hu/2015/10/19/csak-ott-lehetne-hasznalni-az-elektromos-cigarettat-magyarorszagon-ahol-dohanyozni-is-szabad


2015. december 15.

szavazas_20151215.jpg
A parlament elfogadta a TPD-t és a kiegészítéseket is. Áder János köztársasági elnök aláírta és az e-cigarettára vonatkozó szabályok 2016. május 20-tól hatályosak.

- TPD intézkedéseit teljesen átveték, lásd a 2013 december 18-ai frissítésnél.
- Kizárólag  aroma (ízesítés) mentes folyadék árusítható. A nikotintartalom engedélyezett.
- Kizárólag dohányboltban lehet árusítani elektromos cigarettát. Közben átnevezték az ecigit dohányzás imitáló eszközre.
- Kizárólag gyerekzáras utántöltő árusítható.
- Távértékesítés (pl.: webshopból rendelés) tiltása Magyarországon és EU-n belül és EU-n kívülről is. (2014/40 TPD alapján, hogy tilos a értékesítés olyan tagállamba, ahol a távértékesítés tiltott.)
- Csak zárt rendszerű eldobható eszközök árusíthatóak és gyerekzár kell az eszközökre, olyan meg nincs a piacon.
- Zárt, publikus helyen és közlekedési eszközökön használat tiltás, mint a dohányzás esetében is.
- Reklám és népszerűsítés tiltása. Ebbe a fekete fórum, az FB csoportok és bármely oldal beletartozik, mert a tanácsadás is népszerűsítésnek számít. Ez is egyezik a dohányzással kapcsolatos megoldással.

Közlöny:
http://www.magyarkozlony.hu/dokumentumok/c874cf13b41a4f4b0678918aeeaa17f6a72f6fb5/megtekintes

A megzavazott, T/7404. számú javaslat:
http://www.parlament.hu/irom40/07404/07404-0015.pdf

Határon túl is hasonlóan gondolkoznak és a publikus helyeken a dohányzással együtt a gőzölést is betiltották:
http://www.maszol.ro/index.php/tarsadalom/57423-megszavaztak-meg-a-kavezokbol-is-szam-zik-a-dohanyzast


2016. június 24.

Engedéllyel átveszem a http://gozler.blog.hu/2016/06/24/az_artalomcsokkentes_buntetese_jovedeki_ado blogposztból:

A 2016. évi LXVIII. törvény a jövedéki adóról értelmében 2017. január elsejétől az utántöltő folyadékok jövedéki adója 65 Ft lesz milliliterenként, függetlenül annak nikotintartalmától (igen, a nikotinmentesé is). Az összeg 2017. július elsejétől milliliterenként 70 forintra emelkedik majd. Összehasonlításképpen az utántöltők nettó nagykereskedelmi ára 45-70 Ft között mozog milliliterenként. A magáncélra történő felhasználás mennyiségét 300ml-ben határozza meg a jogszabály. Hogy ez az intézkedés mennyire aránytalan, indokolatlan és embertelen, azt gondolom nem szükséges magyaráznom. Természetesen nem fogjuk birkamód ennyiben hagyni a dolgot.

Az intézkedés várható következményei (ha netán kifelejtenék valamit, kommenteljetek):

  • legalább kétszeresére fog emelkedni az utántöltők ára
  • a kisebb, független gyártók becsukhatják a boltot a brutális jövedéki letétdíjak miatt
  • a dohánycégek röhögve veszik az akadályt, lévén rutinos jövedéki adóköteles gyártók
  • az ártalomcsökkentés alternatívája elveszíti vonzó, pénztárcabarát előnyét, a szerényebb jövedelműek (és Magyarországon ez a többség) visszatérnek az olcsó sodrós dohányokhoz, ismét dohányozni fognak
  • ha külföldi utadról több, mint 3 dl utántöltővel érkezel haza: adót csalsz
  • az ide utazó külföldiek több, mint 3 dl utántöltővel érkezve: adót csalnak
  • az sem elképzelhetetlen, hogy a magadnak keverés jövedéki adócsalásnak minősül majd


Kiegészítés: 2016 novemberéig lehet árusítani a jelenleg is forgalmazott összes elektromos cigaretta készüléket, tartozékot, stb. Utána már csak az engedélyezett, TPD által szabályozott eszközöket lehet eladni.





























Szerző: Serrin  2014.03.14. 23:51 5 komment

Címkék: hírek video youtube eu hír törvény szabályozás linkajánló btk nav [updated]

A bejegyzés trackback címe:

http://ecigiblog.blog.hu/api/trackback/id/tr774962525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

izetta 2013.10.03. 20:46:05

57-es kompromissziós javaslat kissé zavaros a keretezett részben, továbbá az el nem fogadott 58-as javaslat is szerepel

Serrin · http://ecigiblog.blog.hu/ 2013.10.03. 20:54:18

Tudom, de a frissítéssel megvárom az EU szavazást. Lesz róla külön bejegyzés, meg ide is bekerül majd.

Az 58-as egyébként azért szerepel, mert a döntés akkor a kettő között volt és mindkét változatot inkább beírtam.

Sajnos elmaradtam a régi dolgok aktualizálásával, pl.: ma fogom a kezdőknek szóló gyűjteményt is frissíteni.

Hogy jó hírem is legyen, ma újabb boltról lesz cikk és két teszt is. :)

infidel 2016.07.04. 03:39:01

Két dolog nem világos számomra:
Mit értenek aroma mentes eliquiden? Lesz az alap folyadék, propilén-glikol, glicerin, nikotin, és ennyi? Se dohányíz, se cseresznyeíz nem megengedett? Vagy csak dohányízűt lehet majd kapni ezek után?
A másik dolog: A távértékesítés tiltott, de mi a büntetési tétel, ha saját célra rendelek külföldről neten keresztül, mondjuk azért, mert itthon csak ízesítés nélküli, vagy csak dohányízű folyadékot lehet kapni?

Serrin · http://ecigiblog.blog.hu/ 2016.07.04. 09:48:58

@infidel: Az ízesítés betiltása nem csak nálunk merül fel, hanem mindenhol. Ennek ellenére történt meg sehol, esetleg olyan van, hogy csak dohányízűt lehet majd venni.

A másik kérdésedre a válaszom: Mivel jövedéki terméket rendelsz, ezért ezügyben intézkedhetnek. Mint ahogy dohányárut sem rendelhetsz, stb.
Ilyenkor gyakorlatilag rendőrségi szint lép életbe (lásd NAV jogai, pl.: házkutatás), szóval óvatosan vele.

Röviden:
- Novemberig rendelhetsz EU-n belül a jelenlegi (TPD előtti) kínálatból is. EU-n kívül már nem biztoságos.
- Januártól jövedéki termék lesz, így a rendelés problémássá válik.

Serrin · http://ecigiblog.blog.hu/ 2016.07.04. 10:07:10

@infidel: Kb. havonta változik a szabályozás, de a nagyobb (valószínűbb) változásokat követem a posztban.